GUNUNG KINABALU

Thursday, February 4, 2010





















Gunung Kinabalu yang terletak di Sabah, Malaysia merupakan puncak tertinggi di Malaysia dan puncak tertinggi Pulau Borneo yang ketinggiannya mencecah 4,095 meter dari aras laut ...
Taman Kinabalu, dengan keluasan 754 kilometer persegi merupakan Tapak Warisan Dunia (World Heritage Site) pertama Negara. UNESCO (United Nations Educational & Cultural Organization), sebuah organisasi antarabangsa, telah menobatkan Kinabalu dengan taraf berpestrij tersebut pada Disember 2000.

Mercu tanda Taman Kinabalu adalah Gunung Kinabalu. Puncak berketinggian 4,101 meter itu adalah puncak paling tinggi di antara Banjaran Himalaya dan Kepulauan Irian Jaya. Puncak-puncak lain di Taman Kinabalu termasuklah Gunung Templer (1,133 meter) dan puncak ketiga tertinggi Negara, iaitu Gunung Tambuyukon (2,579 meter).

Gunung Kinabalu menerima lebih dari seratus pendaki setiap hari dari pelbagai latar-belakang sosio-budaya dan dari pelbagai Negara. Pendaki-pendaki masuk melalui dua laluan yang diwartakan, iaitu samada melalui Timpohon Gate di ibupejabat Taman Kinabalu atau Mesilau Nature Resorts.

0 comments: